اخبارتجهیزات ایمنی آتشنشانیتجهیزات ایمنی و آتشنشانیگالری محصولات

همه چیز درباره pto و splitshaft

همه چیز درباره pto و splitshaft

معرفی pto و splitshaft

به طور کلی در پیشرانه حرکت خطی به دورانی تبدیل می‌شود یا در دیفرانسیل جهت حرکت دورانی به طور کامل ۹۰ درجه تغییر خواهد کرد.

همچنین در یک پیشرانه انرژی پتانسیل موجود در سوخت بعد از آزادشدن به انرژی حرکتی تبدیل خواهد شد و از این دست تغییرات در یک خودرو زیاد داریم.

اما گاهی مواقع می‌خواهیم از حرکت موجود در گیربکس برای راه‌اندازی قسمت‌های دیگر نیز بهره ببریم که در اینجا از وسایل جانبی به اسم بغل گیربکسی یا پشت گیربکسی باید استفاده کنیم.

این قطعه در خودرو‌های سنگین با کاربری جرثقیل،پمپ سیمان، میکسر، کمپرسی و… وجود دارد اما به این معنی نیست که در خودرو‌های سواری کاربردی نداشته باشد.

بغل گیربکسی/ پشت گیربکسی بسته به اینکه قطعه مورد نظر در بغل یا پشت گیربکس واقع شود،

نام آن فرق خواهد کرد اما در حالت کلی به این قطعه PTO گفته می‌شود

که مخفف عبارت power take-off است.

کار این قطعه را می‌توان به طور ساده انتقال حرکت به خارج از گیربکس برای راه‌اندازی ادوات دیگر معنی کرد

که در خودرو‌های سواری و سبک از این قطعه برای حرکت دادن وسایل دیگر مثل وینچ، جک‌های هیدرولیکی، کمپرسی‌های کوچک و…

همه چیز درباره pto و splitshaft

استفاده می‌شود که امروزه استفاده از آن در خودرو‌های آفرودی برای ساختن وینچ‌های هیدرولیکی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

همه چیز درباره pto و splitshaft

بغل گیربکسی یا همان PTOچیست؟

وسیله‌ای است که حرکت را از گیربکس به خارج آن انتقال می‌دهد و در ادامه برای رسیدن به یک حرکت کامل باید از ۲ قطعه دیگر به نام‌های پمپ هیدرولیک و هیدروموتور نیز استفاده کرد

تا در آخر بتوان یک حرکت دورانی یا خطی برای راه‌اندازی یک وسیله داشته باشیم.

PTO در بغل یا پشت گیربکس وصل می‌شود و جعبه  دنده‌هایی که این قابلیت را داشته باشند،

دارای یک درب در بغل آنها برای اتصال این وسیله هستند

که با باز کردن آن درب و بستن این قطعه، کار دریافت نیرو تکمیل می‌شود.

همه چیز درباره pto و splitshaft

اتصال حرکتی با گیربکس از طریق چرخ‌دنده‌ها انجام می‌شود.

PTO دارای یک لیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است

و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردان برای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد

حتی می‌توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد که وینچ‌های مکانیکی خودرو‌های شاسی‌بلند ژاپنی مثل تویوتا و نیسان از این دست هستند.

  با درگیر‌شدن PTO، حرکت از چرخ‌دنده‌های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی این وسیله دارای حرکت دورانی می‌شود.

حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک، از نیروی سیال برای به راه‌انداختن این چرخه بهره ببریم.

وقتی پمپ هیدرولیک به PTO وصل می‌شود، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می‌شود

و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می‌شود.

این حرکت سیال درون چرخه باید توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود. 

هیدروموتور وسیله‌ای است که از حرکت سیال، حرکت دورانی یا خطی ایجاد می‌کند

و از آنجایی که نیروی هیدرولیکی از قوی‌ترین نیرو‌ها به شمار می‌رود،

از ضعیف‌ترین جک‌های مورد استفاده در خودرو‌ها تا قوی‌ترین جرثقیل‌ها و ابزار‌ها از نیروی هیدرولیک برای راه‌اندازی استفاده می‌کنند.

همه چیز درباره pto و splitshaft

با ورود سیال پر‌فشاری که درون این سیکل وجود دارد

به هیدروموتور، این وسیله شروع به حرکت دروانی یا خطی می‌کند که آخرین قسمت این چرخه خواهد بود.

حرکت دورانی یا خطی می‌تواند در کاربرد‌هایی چون جک‌های هیدرولیکی یا وینچ‌های هیدرولیکی استفاده شود

و حتی امروزه در برخی ‌ کامیون‌های تمام چرخ محرک روز اروپایی، محور جلو نیز از این روش نیروی لازم برای حرکت خود را دریافت می‌کند

و دیگر خبری از گاردان و دیفرانسیل و… نخواهد بود.

همه چیز درباره pto و splitshaft

از همان روزهای اول که کمپانی های بزرگ به فکر ساختن خودرو افتادند

به فراخور آن به دنبال استفاده از قدرت و توان تولیدی پیشرانه در کاربری های گوناگون بوده اند.

بغل گیربکس که در بعضی تعمیرگاه ها به آن پشت گیربکس نیز گفته می شود و در متون تخصصی اتومکانیک به این قطعه PTO گفته میشود

که مخفف عبارت  power take off است.

بغل گیربکسی یا همان PTO وسیله ای است که حرکت را از گیربکس به خارج آن انتقال می ده

د و در ادامه برای رسیدن به یک حرکت کامل باید از ۲ قطعه دیگر به نام های پمپ هیدرولیک و هیدروموتور نیز استفاده کرد

تا در آخر بتوان یک حرکت دورانی یا خطی برای راه اندازی یک وسیله داشته باشیم.

PTO در بغل یا پشت گیربکس وصل می شود و جعبه دنده هایی که این قابلیت را داشته باشند،

دارای یک درب در بغل آنها برای اتصال این وسیله هستند

که با باز کردن آن درب و بستن این قطعه، کار دریافت نیرو تکمیل می شود.

اتصال حرکتی با گیربکس از طریق چرخ دنده ها انجام میشود.

 بغل گیربکس و PTO از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دارای یک الیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است

و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردانبرای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد

همه چیز درباره pto و splitshaft

حتی می توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد

که وینچ های مکانیکی خودروهای شاسی بلند ژاپنی مثل تویوتا و نیسان از این دست هستند.

باید بدانیم که بغل گیربکسی در بغل گیربکس خودرو قرار می گیرد و اگر در انتهای آن نصب شود

به عقب گیربکسی شناخته خواهد شد که در هر دو حالت منظور همان PTO است.

این قطعه در کنار خروجی گیربکس که برای این کار در نظر گرفته شده است نصب می شود.

در این محل از گیربکس معمولا یک درب قرار دارد که با برداشتن آن، امکان نصب PTO فراهم می شود .

با چرخ دنده های داخل گیربکس درگیر می شود

و به این ترتیب انتقال قدرت از گیربکس به PTO صورت خواهد گرفت.

انجام این کار در خودروهای مختلف، متفاوت است.

بغل گیربکس ایسوزو

برای تمامی کسانی که با خودرو سروکار دارند

بغل گیربکس یا به عبارت مصطلح پشت گیربکس نامی آشنا و در بسیاری موارد پاشنه آشیل یک خودرو خواهد بود

با توجه به اینکه کامیونت ایسوزو یکی از پرمصرف ترین خودرو های حال حاضر کشور است

همه چیز درباره pto و splitshaft

و روز به روز در میان شرکت های پخش محصولات ، شرکت های تجاری مواد غذایی، لبنیات و حمل بار و … استفاده از این خودرو باب می شود

تجهیز و پشتیبانی از لوازم یدکی مهمی مثل بغل گیربکس برای این وسیله نقلیه ضرورتی انکار نشدنی است.

همه چیز درباره pto و splitshaft

کامیونت ایسوزو  جز یکی از مهمترین کامیون های باری درون شهری می باشد

که میتوان گفت چند سالی است که مسئولیت حمل ونقل بارها بر دوش این برند ژاپنی افتاده است

و میتوان گفت که سر بلند از انجام وظایف خود بیرون آمده است.

کامیونت های ایسوزو در تناژ باری ۵ ،۶،۸ و کامیون ۱۸ تن به بازار عرضه می شود.

جک هیدرولیکی ایسوزو

جک هیدرولیکی در مواردی که نیازمند تخلیه بار از پشت خودرو می باشد

نیازمند وجود قطعه ای مهم در ایسوزو خواهد بود که پشت گیربکس نام دارد.

همه چیز درباره pto و splitshaft

اتصال حرکتی با گیربکس از طریق چرخ‌دنده‌ها انجام می‌شود.

PTO دارای یک لیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است

و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردان برای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد

و حتی می‌توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد.

با درگیر‌شدن PTO، حرکت از چرخ‌دنده‌های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی این وسیله دارای حرکت دورانی می‌شود.

حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک،

از نیروی سیال برای به راه‌انداختن این چرخه بهره ببریم.

وقتی پمپ هیدرولیک به PTO وصل می‌شود، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می‌شود

و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می‌شود

تا باعث ایجاد زمینه ای انتقال حرکت باشد.

معرفی pto و splitshaft

پی تی یو نیسان

بغل گیربکس نیسان

از زمانی که خودرو نیسان از ژاپن وارد ایران شد زمان زیادی می گذرد

اما کمتر کسی فکر می کرد که این شرکت به نام یک خودرو در ایران مشهور شود

که ابزار کسب و کار عده ای زیاد از مردم باشد.

طبق نوشته های دانشنامه های معتبر خودرو بین المللی، نیسان در واقع شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است

که دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهامای ژاپن قرار دارد.

همه چیز درباره pto و splitshaft

ریشه‌های تأسیس این شرکت به زمان راه‌اندازی شرکت خودروسازی داتسون بازمی‌گردد.

بحث تبدیل حرکت و تبدیل انرژی در دنیای مکانیک از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است

و این اتفاقی است که در برخی قسمت‌های مهم یک خودرو خواهد افتاد

و در نیسان نیز به دلیل حمل بارهای سنگین توسط این خودرو تبدیل حرکت و انتقال مورد توجه تعمیرکاران و خودروسازان است.

بغل گیربکس قطعه ای مهم در همه خودروها می باشد

اما در ماهیت کاربرد آنها دو تفاوت اساسی در دو خودرو مختلف وجود دارد

این  قطعه در خودرو‌های سنگین با کاربری جرثقیل، پمپ سیمان، میکسر، کمپرسی و… از حرکت موجود در گیربکس برای راه‌اندازی قسمت‌های دیگر نیز بهره می برد

که در این کاربری از وسایل جانبی به اسم بغل گیربکسی یا پشت گیربکسی باید استفاده کنیم

کاربرد دوم در خودرو های سواری و سبک است

از این قطعه برای حرکت دادن وسایل دیگر مثل وینچ، جک‌های هیدرولیکی، کمپرسی‌های کوچک و… استفاده می‌شود

که امروزه استفاده از آن در خودرو‌های آفرودی برای ساختن وینچ‌های هیدرولیکی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

معرفی pto و splitshaft

از خودروی نیسان در کنار حمل بار با انواع و اقسام روش های کاربری پیدا کرده است

از لیفت خودروهای سبک تا بستن جک هیدرولیکی به آن که همه این موارد نیازمند یک بغل گیربکس یا پشت گیربکس مناسب و کارا است

که باعث انتقال حرکت به خارج از خودرو شود

این حرکت در ابتدا دورانی خواهد بود

و نیاز است تا حرکت سیال درون چرخه توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود.

فروش بغل گیربکسی

یک آمار کلی از تعداد خودروهای داخل کشور انسان را به حیرت وا می دارد

یکی از خبرگزاری ها می نویسد: “در زمان پیروزی انقلاب یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشته که الان به ۱۷ میلیون خودرو رسیده

و پیش‌بینی شده است در دو دهه آینده تعداد خودروها به ۵۰ میلیون دستگاه برسد”.

با همه گیر و گستزش روزافزون خودروسوارها در کشور صنعت متعلقات و لوازم یدکی خودروها کشور روبه فزونی است.

خرید و فروش لوازم یدکی مهمی چون بغل گیربکسی یا همان پشت گیربکسی نیز به طبع خیلی وقت پیش رونق گرفته است.

بزرگان حوزه بازاریابی کلید واژه فروش را به انواع مختلف تعریف کرده‌اند.

همه چیز درباره pto و splitshaft

بریان تریسی، نویسنده کتابهایی پیرامون موضوعات رهبری، فروش، مدیریت و استراتژی کسب و کار، فروش را انتهای‌ترین عملیات بازاریابی

در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری تعریف می‌کند.

همه چیز درباره pto و splitshaft

در تعریفی کاملتر فروشنده، بازاریاب یا ویزیتور به عنوان سفیر شرکت

با استفاده از ابزارها و مهارتهای خود یک تعامل سازنده بین مشتری و شرکت برقرار می‌کند که به آن فروش می‌گویند.

فروش از دو زاویۀ شرکت و مشتری قابل بحث است.

در اوایل قرن بیستم شرکتها بیشتر در پی درآمدسازی بودند

و به همین لحاظ هدف از فروش و تربیت فروشنده دقیقا درآمدزایی بود.

اما با رشد بازارها و افزایش رقابت در بازاریابی امروزی فروش بیشتر از زاویه مشتری مطرح شده است.

از این رو اگر بخواهیم در فروش موفق عمل کنیم

باید دیدگاههای مشتری را درک کرده و از زاویه منافع نگاه کنیم.

اگر غیر از این عمل کنیم بی‌شک شکست اجتناب ناپذیر می‌شود.

یک نکته فنی برای موفقیت در خرید و فروش این قطعه مهم این است که به نکات فنی آن توجه کنیم

مثلا اینکه سامانه ما جزو کدام یک از انواع pto خواهد بود

در حالت کلی Power take off یا به اختصار PTO دارای انواع زیر است

که یا نیروی محرک خود را از موتور دریافت میکنند

و یا نیروی محرک خود را از فالیویل و اگر دو مورد قبلی نبود

نیروی محرک خود را از گیربکس دریافت میکنند.

دانستن نکات فنی رمز موفقیت در خرید PTOاست.

همه چیز درباره pto و splitshaft

پمپ بغل گیربکسی

کابرد اصلی پمپ بغل گیربکسی زمانی معلوم می شود

که با درگیر‌شدن PTO حرکت از چرخ‌دنده‌های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی دارای حرکت دورانی می‌شود.

حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک،

از نیروی سیال برای به راه‌انداختن این چرخه بهره ببریم.

وقتی پمپ هیدرولیک به PTO وصل می‌شود، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می‌شود

و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می‌شود.

این حرکت سیال درون چرخه باید توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود.

اسپلیت شافت آتش نشانی

پمپ بغل گیربکسی یا به عبارتی هیدروموتور وسیله‌ای است که از حرکت سیال، حرکت دورانی یا خطی ایجاد می‌کند

و از آنجایی که نیروی هیدرولیکی از قوی‌ترین نیرو‌ها به شمار می‌رود،

از ضعیف‌ترین جک‌های مورد استفاده در خودرو‌ها تا قوی‌ترین جرثقیل‌ها و ابزار‌ها از نیروی هیدرولیک برای راه‌اندازی استفاده می‌کنند.

همه چیز درباره pto و splitshaft


با ورود سیال پر‌فشاری که درون این سیکل وجود دارد به هیدروموتور،

این وسیله شروع به حرکت دروانی یا خطی می‌کند که آخرین قسمت این چرخه خواهد بود.

حرکت دورانی یا خطی می‌تواند در کاربرد‌هایی چون جک‌های هیدرولیکی یا وینچ‌های هیدرولیکی استفاده شود

و حتی امروزه در برخی ‌ کامیون‌های تمام چرخ محرک روز اروپایی، محور جلو نیز از این روش نیروی لازم برای حرکت خود را دریافت می‌کند

و دیگر خبری از گاردان و دیفرانسیل و… نخواهد بود.

از آنجایی که روغن هیدرولیک جزو لاینفک سیستم می باشد

و همچنین سیستم هیدرولیک، تجهیزات قدرتمندی را به حرکت درمی آورد

بنابراین وجود نشتی در سیستم میتواند خطر بزرگی در بر داشته باشد.

نشتی روغن هیدرولیک همچنین به معنای وجود خطر بزرگ آتشسوزی است

پس عاقلانه است که پمپ بغل گیربکسی را از لحاظ کیفی از انواع مناسب انتخاب کنیم

و در تعمیر و نگه داری دقت کافی را مبذول کنیم.

اسپلت شفت آتشنشانی 

اسپلیت شفت جزوی مهم از ماشین های مخصوص خدمات آتش نشانی می باشد

در متون اصلی Split Shaft خوانده می شود و برای تغییر کاربری بعضی ماشین ها از آن استفاده می شو

د به طور مثال اسپلیت شفت جهت نصب بروی انواع خودروهای تجاری به منظور تغییر کاربری در :

خودروهای آتش نشانی، خودروهای جدول شوی ، خودروهای کانال باز کن و خودروهای مقره شو مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپلیت شافت آتش نشانی مدل اوزجیهان ozjihan

نیروی اسپلیت شفت یا به عبارتی دقیق تر  SPLIT POWER SHAFT PTO در مواردی که انتقال PTO قادر به تامین نیروی مورد نیاز برای عملکرد مناسب نیست،

استفاده می شود.

محل دقیق ساختاری شفت تقسیم PTO در شاسی کامیون بین انتقال اصلی و دیفرانسیل واقع شده است.

این جعبه دنده ها عمدتا برای کامیون های آتش نشانی،

تمیز کردن کامیون ها، کامیون های سواری و کامیون های تعمیر و نگهداری جاده استفاده می شود.

همه چیز درباره pto و splitshaft

برخی از نیروهای اعمالی از طریق قدرت انفجاری شافت به تقسیم PTO می تواند بسیار متفاوت است.

تقسیم شفت واحد می تواند عمودی یا افقی باشد،

اگر تقسیم شفت PTO عمودی باشد؛ این تقسیم می تواند ۳ محور ، ۴ محور یا ۵ محور باشد.

روانکاری در جعبع دنده یکی از ضروریات استفاده از دستگاه های آتش نشانی است

چرا که تاخیر در این کار می تواند سبب تولید اصطحکاک فزاینده در داخل جعبه و ایجاد حرارت و گرما در سیستم شفت شود

که به نوبه خود می تواند ضررهای مالی و جانی مانند خرابی دستگاه و عواقب بعدی جبران ناپذیری را به شما متحمل کند

برای جلوگیری از این مساله خودروسازان به فکر راه حل نصب سیستم خنک کننده افتاده اند تا از خطرات کم کنند.

معرفی pto و splitshaft

اگر چه واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های تولید قطعات و سامانه های خودرویی در صدد آن هستند که توانایی کنترل واحدهای شفت اختیاری توسط سنسورها را برای راننده خودرو آتش نشانی فراهم کنند.

به زودی فناوری جذاب دیگر به عرصه اسپلت اضاف می شود به طوری که با عملگر حساس Engage & Disengage می توانید به راحتی مشاهده کنید که آیا ساختار خنک کننده روشن یا خاموش است؟

و می توانید کمیت دور زدن هیدروموتور را با سنسور متناوب RPM مشاهده کنید.

پمپ آتش نشانی 

پمپ آتش نشانی ویژگی اصلی پمپ های آتش نشانی این است که شما می توانید تسلط فوق العاده خود را در هنگام رانندگی کامیون نیز برای وسایل یدکی داشته باشید.

این ویژگی به ویژه برای کامیون های آتش نشانی و وسایل نقلیه آب طراحی شده است.

یک نکته مهم در استفاده از این پمپ ها این است که درایو چرخ دنده اصلی نباید تغییر کند.

آگاهی از ویژگی کار splitshaft نقش اساسی در استفاده مفید و کارا از آن دارد بعد از نصب پمپ و در طی استعمال آن حتما از دفترچه های راهنمای پمپ آتش نشانی بهره بگیرید.

ویژگی تعبیه شده در برخی پمپ ها  SHIFT HOT است این کاربری به ویژه برای جارو برقی کامیون، تمیز کردن فاضلاب، آب جت  ویژگی بسیار مطلوب است.

اگر پمپ دارای این ویژگی باشد استفاده تکراری مکانیزم کلاچ برای راننده ها آسان تر می شود و دیگر لازم نیست که پدال کلاچ را در طول فرایند جذب / جدا شدن فشار دهید.

پمپ ها با درایو هیدرواستاتیک ویژگی های دیفرانسیل قدرت و تجهیزات را در خودرو انتقال می دهند.

این بدان معنی است که قدرت تقسیم شدن دنده ها است. هدف از فن آوری هیدرواستاتیک درایو انتقال جنبش به دیفرانسیل حتی با واحد شفت split است.

همه چیز درباره pto و splitshaft

از سوی دیگر، هیدرواستاتیک درایو سرعت کمتری را در اختیار می گذارد در حالی که برخی از عملکرد خودروها نیازمند سرعت بالا هستند.

به ویژه کامیون های نیمه سنگین آتش نشانی، اسپری کننده های آب شور در خیابان، کامیون های چند منظوره برای نگهداری جاده ها، کامیون های آتش نشانی فرودگاه می توانند برنامه خوبی برای این سیستم باشند.

با استفاده از جعبه دنده هیدرواستاتیک، لازم نیست از موتور دوم با این سیستم استفاده کنید و به علاوه با جعبع دنده هیدرواستاتیک کنترل پمپ آتش نشانی راحت تر می شود و درایو شما می توانید در هزینه سوخت نیز صرفه جویی کنید.

PTO آتش نشانی

در دو حالت پمپ آت

0%

User Rating: 4.45 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

دکمه بازگشت به بالا